google-site-verification: googlecff0d7f41b1ae174.html"

dissabte, 7 d’abril de 2012

PÀGINES WEBS EDUCATIVES (part 23)

9 motors de recerca segura per a nens


No és difícil equivocar-se quan escrivim una paraula a un buscador i rebre com a resultat una pàgina amb contingut adult i així com ens passa a nosaltres, també li pot passar a un nen.

Per evitar aquestes equivocacions o simplement per la "curiositat" que puguin arribar a tenir, hi ha diversos cercadors per a nens que ajuden els pares a que els seus fills no arribin per error o en alguns casos per voluntat pròpia a aquests tipus de llocs.

1-Google
2.Safe Search
3-Ask
4-Yahoo
5-Kidrex
6-Dibdabdoo
7-Kidsclick
8-Quintura
9-Boolify

Aquí TV3 – Posa’t a prova

Televisió de Catalunya ha posat en marxa el web www.tv3.cat/aquitv3 per acostar tothom, principalment els més joves, al món de la televisió i els elements que la fan possible. Amb un objectiu pedagògic i d’entreteniment, el web proposa un passeig per tots els racons de la televisió per conèixer com s’emet, amb quin llenguatge es treballen els diferents gèneres o com es produeixen els programes, entre moltes altres coses.

Aquí TV3” té per objectiu aportar múltiples recursos per aprofundir en l’educació tant dels joves com de la societat en general en l’àmbit dels mitjans i ofereix una guia de propostes didàctiques adreçada als educadors per orientar-los en aquesta tasca.

El web està pensat perquè els usuaris puguin navegar i aprendre sense necessitat de seguir cap pauta a través de tres grans apartats, on es trobaran maneres diferents d’accedir a la informació, sempre des d’un punt de vista molt més visual que textual.

L’apartat “Quins camins fa la televisió” proposa un joc per explicar d’una manera entenedora com arriba la televisió a les cases i quines tecnologies ho fan possible. En l’apartat “Com parla la televisió“, dedicat al llenguatge televisiu, es planteja, per exemple, com són els guions d’entreteniment, si tots els gags han de fer riure o quins límits s’han de tenir en compte, amb l’ajuda de vídeos, fotografies i documents de treball com ara guions originals. S’aborden els gèneres, formats i principals conceptes i eines que s’utilitzen en el dia a dia de l’elaboració d’un informatiu, un programa d’entreteniment, una ficció o un espai de promoció.

El tercer apartat, “Com es fa un programa“, permet endinsar-se en les fases de producció d’un programa amb fotografies estereoscòpiques interactives que conviden l’usuari a navegar pel seu interior i descobrir els principals elements de cada escenari.

Per fer més efectiu i motivar l’aprenentatge, el web incorpora, en l’apartat “Posa’t a prova“, jocs i qüestionaris per revisar tot allò que l’usuari ha trobat per la pàgina. Les opinions dels usuaris també hi tenen cabuda, en l’espai “Digues la teva“, on hi ha l’oportunitat de participar en els debats sobre algunes temàtiques derivades de la pràctica televisiva.

Com a complement, aquest web posa a disposició dels professors una guia didàctica amb observacions d’utilitat per als educadors que des de l’escola, o qualsevol altre àmbit educatiu, vulguin treure el màxim profit dels continguts que s’hi ofereixen.



40 efectes visuals


divendres, 6 d’abril de 2012

Jocs 9

Jocs online educatius

un grup de professors de la Universitat de les Palmas de Gran Canària han creat uns jocs de taula en línia (basats en els jocs de l'Oca i el Parxís) als que han afegit una component educativa.



Jocs de Física



Jocs de Valors

Aprende de forma entretinguda sobre la pau, medi ambient i igualtat de sexes.



Jocs de ciència

Juga i aprèn amb els experiments dels jocs, aprendràs sobre els sons, aigua i altres fenòmens,


dijous, 5 d’abril de 2012

Webs d'Escacs

WEBS I BLOCS D'ESCACS

Web d'un noi salouenc que juga molt bé a escacs
Web de Richard Guerrero
Bloc d'exercicis i noticies
Bloc per aprendre i ensenyar escacs
Federació catalana d'escacs

Pàgina d'Educared, dedicada als escacs i al seu aprenentatge, molt pràctica per poder utilitzar a l'escola. Hi trobem moltes utilitats; des d'un programa gratuït per instal·lar al nostre ordinador, manuals, cursos, exercicis, vídeos,...


Quatre arxius que formen els dos quaderns per a l'aprenentatge dels escacs a l'escola, realitzats pel Professor Juan Luis Jaureguiberry. Coordinador del Plan de Ajedrez Escolar del Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe, Argentina

CONEIXEMENTS ELEMENTALS

1ª PART

El tauler d'escacs. La peces i la seva posició inicial. La notació algebraica. El moviment de les peces, la captura de les peces,

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/conoc-elementales1.pdf

2 ª PART

Recorregut de les peces en 1, 2 i més jugades; límits al moviment de les peces; captura de peces, la captura del peó al pas; peces defensades i penjades; breu història dels escacs.

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/conoc-elementales2.pdf

3 ª PART

Escac com a recurs tàctic, i l'escac i mat.

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/conoc-elementales3.pdf

4 ª PART

La coronació del peó, la partida taules, l'ofegat, l'escac perpetu, el valor de les peces, el canvi i el guany de material.

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/conoc-elementales4.pdf

Exercicis

De posició

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/01-ejercicios-posicion.png

De moviment

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/02-ejercicios-movimientos.png

De recorregut

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/03-ejercicios-recorridos.png

De recurregut successius

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/04-ejercicios-recorridos-varios.png

De captura

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/05-ejercicios-capturas.png

De problemas integrats

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/06-problemas-integradores.png

De mat

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/07-ejercicios-de-mate.png

D'escac al rei

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/08-ejercicios-de-jaque.png

D’escac al descobert

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/09-ejercicios-jaque-al-descubierto.png

D’escac i mat

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/10-ejercicios-jaque-mate.png

De coronació de peons

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/11-ejercicios-coronaci%C3%B3n-del-pe%C3%B3n.png

De taules i ofegat

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/12-ejercicios-tablas-y-ahogado.png

De valor de les peces

http://www.actiludis.com/wp-content/uploads/2010/07/13-ejercicios-valor-de-las-piezas.png


Escacs




En el reportatge s'expliquen les regles del joc dels escacs mitjançant un tauler gegant. També diversos professionals comenten tota mena de qüestions relacionades amb aquest esport. Els escacs estan reconeguts com a esport a la majoria de països. De fet, la seva pràctica comporta un nivell de competició, la incertesa del resultat i esforç físic, encara que no ho sembli. Segons alguns estudis, durant una partida, els jugadors poden arribar a les 180 pulsacions per minut. El fet que sigui un esport que no requereixi força física fa possible que tothom el pugui practicar: homes, dones, infants, gent gran, persones amb discapacitat... En el cas dels invidents es fa servir un tauler adaptat amb diferents nivells per a les caselles blanques i negres i amb les peces marcades segons el color. Cada vegada guanya més terreny la introducció dels escacs a les escoles, ja que contribueixen al desenvolupament intel·lectual de l'alumnat. Com en altres àmbits, internet ha revolucionat el món dels escacs. La xarxa permet jugar en temps real contra jugadors de qualsevol lloc del món, com també veure partides que es juguen ben lluny.


Nova Escola d'Escacs de Salou



Salou engega una escola d’escacs amb un format inèdit i que començarà a funcionar a partir del 5 de març. La seu de la nova escola és al parc botànic del carrer Mossèn Josep LLauradó i Piñol
El president del club, el mestre d’escacs Antonio Moro, explicava que el centre neix amb la voluntat “d’ensenyar a pensar, a reflexionar, a ajudar a aplicar aquests coneixements a la vida i als estudis i, si així ho desitgen, a convertir-se en un jugadors d’escacs professionals”. Actualment, el centre compta ja amb un equip d’entrenadors, professors, analistes de joc i monitors que estaran a disposició dels alumnes que podran apuntar-s’hi a partir de 5/6 anys d’edat i fins a l’edat adulta. Precisament, a les aules del botànic se centralitzaran les classes que tindran un cost de 20 euros al mes; amb una sessió setmanal.

dimecres, 4 d’abril de 2012

Retallades en Educació

(Escrit presentat al Fòrum Veïnal de Barcelona)

Més temps per aconseguir cobrir les baixes per malaltia de mestres. De vegades hi ha baixes de mes de tres dies que queden sense cobrir. Això repercuteix en que moltes activitats que es fan amb desdoblament de grup no es poden fer perquè cal atendre el grup on hi ha hagut la baixa.

Eliminació de la sisena hora en el 80% de l'escola pública. Els alumnes han perdut 175 hores de classe per curs acadèmic.

Increment del nombre d'alumnes que ha d'atendre cada mestre. Tenim més nens i menys mestres. Tenim més alumnat per atendre amb la mateixa quantitat de mestres per atendre’ls. Per tant moltes escoles es veuen abocades a incrementar les ràtios (relació alumnes/mestre) per sobre del previst a la normativa. Les aules amb més de 25 alumnes de primària per grup i més de 30 en secundària són la norma i no l’excepció.

Supressió total d'ajudes i subvencions a les ampa. De manera que moltes escoles deixen d’oferir una serveis a l’alumnat i a les famílies que abans s’oferien. En darrer terme les famílies acaben pagant més pel mateix servei.

Reducció de beques de tota mena, en especial les beques menjador, ajudes al transport escolar, a la reutilització de llibres de text, de foment de l’estudi per alumnes de famílies amb dificultats, etc. Aquest aspecte no genera massa polèmica perquè les famílies amb més dificultats rara vegada es queixen. Però posa damunt la taula quina és la veritable cara del govern i on són les seves prioritats. També deixa clares quines són les prioritats de determinats agents educatius.

Menys personal de suport per a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Tenim els mateixos recursos per a fer front al tema de l’escola inclusiva mentre que paral·lelament estem dins d’un pla d’integració de les escoles d’educació especial dins dels centres ordinaris. Per exemple a Barcelona tenim un 40% més d’alumnes amb Necessitats educatives especials per motius de salut o de conducta mentre que els recursos són els mateixos.

Reducció de la despesa corrent de les escoles. Els diners que tenen per pagar despeses com material, bolígrafs, guixos, pintures, fotocòpies, paper, etc.

Ralentització de la inversió en construccions i reformes d’edificis. Algunes escoles es perpetuaran dins de barracons provisionals i en altres casos es renunciarà a la continuïtat de centres que estan a mig fer i es repartiran els alumnes entre escoles que ja estan quasi plenes.

Menys projectes d’innovació pedagògica: Projectes com 1x1 queden congelats. S’aplicaran només allà on ja es feien però es renuncia a la seva extensió a nous centres.

Altres projectes com els d’autonomia de centre, la formació contínua de mestres, biblioteques escolars, foment de l’esport i l’activitat física, intercanvi d’estudiants, ús de les noves tecnologies per part de les famílies, etc. queden abandonats a la seva sort.

Paral·lelament s’ha produït una davallada del salari del col·lectiu docent. Un cop a raó del 5% i sense cap increment per fer front a la inflació d’aquests anys. Una rebaixa del sou d’un 10% aproximat respecte al que tenien abans de les retallades compulsives. Una bona manera de prestigiar els mestres.

Amb tot això no cal esperar miracles es suposa que seran les famílies les que facin l'esforç econòmic que deixa de fer l'administració. O sigui que entrem en la via del copagament i de les desigualtats socials. La fractura social hi era i no sembla que es vagi a reduir en el futur immediat.

Reducció de l’aportació que fa la Generalitat per mantenir les escoles bressol municipals (dels 1800€ que es pagaven fins ara s’ha parlat de reduïr-lo fins a 1200€) També passa el mateix amb les escoles de música (aquí es calcula al voltant d’un 23%)

Mentre això passa, les escoles elitistes (les mateixes que no aconsegueixen colar ni un sol dels seus alumnes dintre del nombre d'alumnes excel·lents segons les proves PISA) , les mateixes que cobren entre 400 i 500 euros al mes per alumne ... aquestes reben diners públics en concepte de concert educatiu.

La reducció del pressupost en educació ha estat fulminant. Més del 13’5 % de reducció en dos anys. (2010-2012) Reducció del pes específic de l’educació dintre del pressupost global de la Generalitat (del 16’5% fins al 13%) també en aquests dos anys.

És la reducció més elevada de totes les comunitats autònomes de l’estat en aquest període. Només Navarra redueix més del 10% en dos anys. La resta estan per sota d’aquesta xifra. Paral·lelament la Unió Europea incrementa un 70% el pressupost en educació i fa de l’educació la principal eina per a lluitar contra la crisi.

Total que ens allunyem cada cop més del compliment de l’article de la LEC que preveu dedicar el 6% del PIB a educació. Més lluny en definitiva de complir les lleis i d’oferir un futur digne a les noves generacions

Àlex Castillo

Vicepresident FAPAC

Febrer del 2012


http://www.fapac.cat/blogs/Retallades-en-Educaci%C3%B3-Escrit-presentat-al-F%C3%B2rum-Ve%C3%AFnal-de-Barcelona


dimarts, 3 d’abril de 2012

Generador de pòsters

Més d’un cop dins de l’aula, o als suros del passadís del centre ens ha interessat posar un cartell més gran del que ens resulta “normal” com a format de treball diari, el foli DIN A4.

Una opció per a imprimir fotografies, logotips o textos a un tamany suficient per a posar dins de l’aula, a preu barat, és l’opció en línia de blockposters.

No cal instal·lar res a l’ordinador, ni tan sols registre. Només cal pujar al servei la fotografia o jpg, especificar el tamany o quantitats de folis a emprar i automàticament es genera un arxiu pdf per a poder descarregar i imprimir.

1.- Anem a blockposters i anem a “click here to start, per a passar directament al primer pas, pujar la imatge:
2.- Al segon pas passem a especificar en quin tamany volem imprimir. Valorem , en termes pràctics, en quants folis volem fer una impressió.
3.- Finalment ens descarregarà un arxiu en format pdf, que guardarem al nostre ordinador.



dilluns, 2 d’abril de 2012

La mona a 3r

Els alumnes de 3r A i B ja han menjat la mona.
Durant el matí l'han preparat i a la tarda: a menjar.