google-site-verification: googlecff0d7f41b1ae174.html"

dissabte, 5 de maig de 2012

CURS D'INICIACIÓ A L'ASTRONOMIA.

Curs d'iniciació a l'astronomia al CaixaFòrum de Tarragona, per part de l'associació astronòmica de Torroja del Priorat.
C/ Cristòfor Colom, 2, 977 24 98 71
Hora: 19:00

Dimarts, 8 de maig.
1.- Observació del cel: El cel a ull nu. Els astres, llurs posicions i moviments aparents. La magnitud dels astres. Telescopis i binoculars. La contaminació lumínica i la fotografia astronòmica.
Miguel Martín.

Dimarts, 15 de maig.
2.- El Sistema Solar. El Sol, la Terra i la Lluna. El sistema solar interior: els planetes terrestres. El sistema solar interior: els gegants gasosos i de gel. Els planetes menors, els asteroides i els cometes. El medi interplanetari: la llum zodiacal.
Jaume Oliver.

Dimarts, 22 de maig.
3.- El Sol i les estrelles: què són i com evolucionen. La formació de sistemes estel•lars i planetaris. Les regions de formació estel•lar: nebuloses i cúmuls. La vida de les estrelles en la seqüència principal. La mort de les estrelles.
Jesús Nieto.

Dissabte. 26 de maig.
4.- Sortida nocturna d’observació al poliesportiu de Torroja del Priorat. Posarem en pràctica les tècniques d’observació. Veurem els cràters de la Lluna, el planeta Saturn amb els seus anells, cúmuls estel•lars i nebuloses.

Dimarts, 29 de maig.
5.- La Galàxia i l’Univers extragalàctic. Estructures a gran escala. Origen i evolució de l’Univers. Vida a l’Univers.
Stefano Delmonte.

Dimarts, 5 de juny.
6.- La fotografia astronòmica a l’abast de tothom. Les noves tècniques aplicades a la fotografia astronòmica. La fotografia del sistema planetari i la fotografia de cel profund.
Gari Arrillaga.

divendres, 4 de maig de 2012

10 raons per les que els escacs és bo pel teu cervell





1-Eleva el teu quocient intel·lectual 


La gent intel·ligent té predisposició als escacs o les persones es fan més llestes gràcies al joc?  Hi ha estudis com un realitzat amb 4.000 estudiants veneçolans, després de quatre mesos donant escacs, es va comprovar que el seu CI havia millorat. Un altre estudi del doctor Peter Dauvergne, de la Universitat de Sidney,  parla dels avantatges dels escacs per als nens i nenes, que milloren la seva capacitat per resoldre problemes, milloren les seves habilitats lectores, de llenguatge, matemàtiques i memorístiques, desenvolupen un pensament creatiu i original, aprenen a prendre decisions més precises i ràpides sota pressió , milloren les seves notes en els exàmens, aprenen a triar millor entre diverses opcions, es concentren millor, etcètera, i tot això independentment del seu sexe i del seu nivell socioeconòmic.


2-Ajuda a prevenir l'Alzheimer  

El cervell també és un múscul. Un estudi del doctor Robert Freidland publicat a «The New England Journal of Medicine» assegurava que els majors de 75 anys que havien practicat activitats com els escacs estaven molt ben preparats per lluitar contra l'alzheimer, la demència i altres malalties mentals. Per contra, aquells que poques vegades s'entretenien amb jocs de tauler eren molt més propensos i tenien cervells que envellien més ràpid.


3-Exercita tots dos hemisferis cerebrals  

«The New York Times» es feia ressò fa uns mesos l'estudi d'uns investigadors alemanys que venia a demostrar que tant els grans mestres com els novells, quan juguen una partida o analitzen una posició fan treballar per per igual als dos hemisferis del cervell. El resultat va sorprendre als propis investigadors, que pensaven que el costat esquerre del coco tindria un paper més rellevant. Resulta que som tan llestos que per resoldre més ràpid que planteja el nostre joc preferit recorrem fins de l'última neurona disponible.


4-Millora la creativitat

 L'hemisferi dret del cervell és el responsable de la creativitat i per llegit en el punt anterior no ha de sorprendre que els escacs ajudi a desenvolupar-la, cosa que és de sentit comú per a qualsevol que conegui una mica aquest joc, encara que hi ha grans mestres més artistas i altres més semblants a robots. De tots els estudis disponibles, destaca un del doctor Robert Ferguson, realitzat amb estudiants. Després de 32 setmanes, el grup d'alumnes escaquistes va obtenir millors resultats en les proves de creativitat, amb l'originalitat com a principal millora de les seves aptituds. 


5-Potencia la memòria 

Això és també una obvietat. No és possible ser un bon escaquista sense bona memòria. Bona manera de saber, un vell estudi de 1985 demostrava que els estudiants que practicaven els escacs destacaven pel seu millor memòria en totes les assignatures. En un  altre experiment realitzat a Pennsilvània es va comprovar que els alumnes que mai havien jugat també milloraven notablement la seva memòria i les seves habilitats verbals.


6.-Ajuda a resoldre problemes


Els escacs desenvolupa sobretot aquesta habilitat, amb les dificultats afegides del límit de temps i de la presència d'un malvat que et posa pedres al camí. En un altre estudi realitzat al 1992, un grup de 450 alumnes van ser dividits en tres grups: el primer va seguir el programa normal, el segon va rebre classes d'escacs després d'acabar el primer grau i el tercer va començar a practicar els escacs des el principi. No caldrà detallar quina va ser la classificació final entre els grups en les proves que es van realitzar després amb aquests 450 nens.


7- Incrementa la capacitat lectora


El doctor Stuart Margulies va descobrir a partir d'un estudi (realitzat el 1991 en 53 col·legis d'educació primària de Nova York) que els nens que van participar en el programa d'escacs, durant dos anys, van millorar de forma significativa la seva capacitat lectora i van superar la mitjana nacional. L'avantatge mitjana dels jugadors va ser de 5,4 punts. El mateix Margulies exposa algunes teories per justificar aquesta propietat miraculosa dels escacs, però no ofereix una conclusió definitiva.


8- Facilita la concentració


Els escacs exigeix ​​tanta concentració que a un jugador embrancat en una partida interessant pot aïllar per complet del soroll exterior. Fa anys va tenir lloc un torneig a les andanes del Metro de Madrid i puc assegurar que els viatgers molestaven menys als jugadors que a l'inrevés, més que res per l'espai que ocupaven les taules.


9-Fa créixer les dendrites


Les dentritas són «prolongacions protoplásmicas ramificades, bastant curtes, de la neurona. Estan implicades en la recepció dels estímuls, ja que serveixen com receptors d'impulsos nerviosos provinents des d'un axó pertanyent a una altra neurona ».
Dit això, que aquestes connexions interneuronals creixin només pot ser bo (dins d'un ordre). El millor dels escacs és que no només es desenvolupen quan aprens a jugar, sinó de practicar després segueix sent el millor fertilitzant natural.


10- Ensenya a planificar i fer previsions 


L'escorça prefrontal és una de les últimes zones del cervell en desenvolupar-se, just l'àrea responsable de planificar i anticipar-se als esdeveniments, l'autocontrol i el bon judici. Els jocs d'estratègia s'han revelat com una forma magnífica de desenvolupar l'escorça prefrontal i ajudar a prendre millors decisions en qualsevol àrea de la vida.


http://www.abc.es/blogs/poker-ajedrez/public/post/diez-razones-por-las-que-el-ajedrez-es-bueno-para-tu-cerebro-12154.asp








dijous, 3 de maig de 2012

Visita de l'escriptora Nathalie Pons

Els alumnes de 4t han rebut a la biblioteca de l'escola, la visita de l'escriptora Nathalie Pons Roussel, autora del llibre "La porta misteriosa" que s'han llegit aquestes vacances de Setmana Santa.







dimecres, 2 de maig de 2012

Sorteig premis Educació Viària







Avui, a l'hora del pati hem rebut la visita a l'escola dels representants de l'ajuntament i de la policia urbana de Salou, ens han portat 3 premis que han sortejat entre tots els alumnes de cicle mitjà i cicle superior.
Anteriorment els alumnes van realitzar un treball sobre educació viària i avui han fet el sorteig dels regals:
El 3r premi: un kit de reparació l'ha guanyat l'Alba de 3r.
El 2n premi: un casc, l'ha guanyat el Manel també de 3r.
El 1r premi: una bicicleta l'ha guanyat la Dilara de 4t.

dimarts, 1 de maig de 2012

Juguem?




Jugar estimula la creativitat, la intel•ligència i les capacitats socials. Els espectadors podran comprovar-ho des de casa resolent alguns jocs d’enginy que se’ls proposarà durant el programa. El reporter Pere Renom analitza les diferències entre nens i nenes quan juguen al pati. L'expert Oriol Ripoll proposa variants de jocs com el parxís o el pedra-paper-estisores per estimular el pensament creatiu a partir de les solucions múltiples, el canvi de normes i l’exploració per assaig i error. Els videojocs han introduït noves possibilitats que ben aprofitades també resulten estimulants. En aquest capítol, jugant, l’espectador aprendrà com s’aprèn.

dilluns, 30 d’abril de 2012

Al Teatre (alumnes de 4t)





Els alumnes de 4t van anar al TAS, a veure un espectacle sobre Educació viària.

diumenge, 29 d’abril de 2012

VOLS JUGAR ?


El multimèdia "Dia a Dia" és una aplicació interactiva que complementa la proposta didàctica de la resta d'activitats que componen l'exposició de la "Nutrició, Activitat física i prevenció de l'Obesitat".



En aquesta experiència acompanyarem a Rodrigo en un dia de la seva vida quotidianades que sona el despertador fins que se'n va a dormir, fent especial èmfasi en les diferents àpats del dia. Al llarg de l'interactiu podrem seleccionar quin tipus d'aliments desitgem ingerir en cada un dels àpats i el tipus d'activitats físiques que Rodrigo desenvoluparà al llarg del dia, observant clarament quines són les conseqüències per a la salut i energia de Rodrigo de cadascuna de les nostres decisions.


Des de l'esmorzar fins al sopar, gràcies al multimèdia "Dia a Dia" els nens i no tan nens poden aprendre com realitzar cada àpat d'una forma sana i equilibrada i com portar una vida saludable gràcies a l'exercici físic. I el millor de tot, com si fos un joc.