google-site-verification: googlecff0d7f41b1ae174.html"

dissabte, 8 de gener de 2011

Beneficis dels Escacs

Els escacs gràcies a les seves característiques lúdiques i intel·lectuals, és un recurs pedagògic apropiat per ajudar a que nenes i nens desenvolupin múltiples habilitats mentals, que sens dubte optimitzaran els seus processos d'aprenentatge. Posar els escacs al servei de l'educació no només té com a finalitat desenvolupar l'art de pensar sinó també de conrear valors.

Els escacs brinden nombrosos avantatges al desenvolupament intel·lectual i personal, permetent aprofitar millor la seva intel·ligència natural.


Aquestes són algunes de les principals capacitats que pot fomentar:
ATENCIÓ I CONCENTRACIÓ.
Són les capacitats que es desenvolupen més ràpid. Els i les infants s'acostumen a pensar i posar atenció en el que estan fent, fins i tot els i les hiperactius. També exercita la memòria.
ANÀLISI I SÍNTESI.
Durant tota la partida ha d'analitzar cada amenaça del contrari i sintetitzar quina és la millor resposta. Hi ha infants que després d'un temps poden fer combinacions de tres jugades. Cada jugada pot tenir més d'una resposta.
RAONAMENT LÒGIC-MATEMÀTIC.
El tipus de raonament que s'utilitza en els escacs és el mateix que s'utilitza en les matemàtiques. Alguns assenyalen que "els escacs és a la matemàtica el que la música és a l'acústica". Motiva també hàbits d'estudi, lectura i investigació en la branca de la filosofia i informàtica.
CREATIVITAT I IMAGINACIÓ.
Tot escaquista ha d'imaginar posicions diferents de les que hi ha al tauler, per aprofitar el temps. A partir d'això crea un pla d'acció amb jugades que obliguin el rival a equivocar per modificar la posició de les peces i aconseguir el que busca. Ha de ser més ràpid i imaginatiu que el seu contrari.
ÈTICA.
Com en qualsevol esport, hi ha regles a respectar, però tan determinants que el jugador acostuma a complir-les sense la necessitat d'un àrbitre. Ha d'acceptar el resultat de la trobada sense excuses. El vencedor no és més alt, més fort o més ràpid que el vençut, sinó que ha jugat millor.
ORGANITZACIÓ.
El jugador analitza els problemes que se li plantegen, planifica l'acció, i combina jugades amb diferents peces en un ordre donat. Ha d'organitzar el seu joc.
CONTROL EMOCIONAL.
Ha de controlar les seves emocions al màxim, sense deixar-se portar per l'enuig o el menyspreu cap al rival. Els i les infants desenvolupen paciència i perseverança.
RESPONSABILITAT.
Un escaquista no pot tirar-li a ningú la culpa dels seus errors, però tampoc pot atribuir el resultat de la mala sort ni a factors exògens.
AUTOESTIMA.
Com que és una batalla mental, el jugador valora l'esforç que representa millorar. El / la nen / a va prenent confiança en la seva capacitat.
PRESA DE DECISIONS.
Sovint, molt més que en qualsevol altre esport, cal prendre una decisió que pot ser definitiva, ja que no es pot consultar amb ningú.